B2B payment practices trends, Indonesia 2024

Barometro sui comportamenti di pagamento

  • Indonesia
  • Chimico,
  • Acciaio,
  • Metalli ,
  • Trasporti,
  • Generale

B2B customers' cashflow problems are the main reason for late payments affecting Indonesian businesses trading on credit with business customers.

The 2024 Payment Practices Barometer survey for Indonesia was conducted during Q3 2024, and findings should therefore be viewed with this in mind.

Key takeaways from the report for Indonesia  

Indonesia cash flow concerns despite improved B2B payment behaviour

  • Late payments currently affect an average of nearly 40% of all B2B invoices issued by Indonesian businesses, a slight improvement on the previous
    year. Bad debts written off as uncollectable now stand at an average 5% of all B2B invoices on credit.
     
  • Customer cashflow problems are the main reason for late payments from B2B customers. It now takes an average of three weeks beyond the due date to convert past due invoices into cash, and nearly 40% of businesses say this causes difficulties in meeting financial obligations.

Economic and insolvency risks are major worries for Indonesian companies

  • There is pessimism among Indonesian businesses concerning the outlook for insolvency risk among companies in Indonesia. 63% of businesses, primarily in the automotive sector, expect the rate of insolvencies to increase during the next 12 months. The rest are more cautious about making predictions.
     
  • The main concern looking ahead for Indonesian businesses revolves around significant economic challenges, with revenues impacted by a decline in the commodity boom. Geopolitical tensions and global economic instability are
    also severe worries in the short-term and long-term.

The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable  insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

Interested in finding out more?

For a complete overview of the 2024 survey results for Indonesia, please download the full report available in the related documents section below. The regional report for Asia is also available for download in the section below.

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here.

Disclaimer

Ogni pubblicazione disponibile su o dai nostri siti web, come, a titolo esemplificativo ma non esaustivo, pagine web, report, articoli, pubblicazioni, informazioni e contenuti utili, trading briefs, infografiche, video (in sintesi una "Pubblicazione"), è fornita a solo a scopo informativo e non è da intendersi quale consulenza in tema di investimento, consulenza legale o come raccomandazione relativa a particolari transazioni, investimenti o strategie nei riguardi di a qualsiasi lettore. I lettori devono prendere le proprie decisioni in maniera indipendente, siano esse commerciali o di altro tipo, avuto riguardo alle informazioni quivi fornite. Sebbene abbiamo adottato ogni accorgimento per garantire che le informazioni contenute in questa pubblicazione siano state ottenute da fonti affidabili, Atradius non è responsabile per eventuali errori od omissioni o per i risultati ottenuti dall'uso di queste informazioni. Ogni informazione contenuta in questa pubblicazione è fornita "così com'è", senza alcuna garanzia di completezza, accuratezza, attualità o dei risultati ottenuti od ottenibili dal suo utilizzo, e pertanto senza assunzione di garanzie di alcun tipo, esplicite o implicite. In nessun caso Atradius, le sue società controllate o collegate, i suoi partner, agenti o dipendenti degli stessi, saranno responsabili nei confronti dell'utente o di chiunque altro per qualsiasi decisione presa o azione intrapresa in base alle informazioni contenute in questa pubblicazione o per qualsiasi perdita di opportunità, perdita di profitto, perdita di produzione, perdita di affari o perdite indirette, danni speciali o simili di qualsiasi natura, anche se avvisati della possibilità di tali perdite o danni.